L] hachette

AUSTRALIA

ALL THE KREMLIN’S MEN
Mikhalil Zygar

Published by Hachette Australia in hardback at $39.99

All the Kremlin’s Men is an extraordinary behind-the-scenes portrait of the

1WTA0 0 Tged (s Bebig (00 Srapegestie machine s § Adpe mres of Iy Sage

g, Aspman o s e Gt A i court of Vladimir Putin since his ascent to the Russian presidency in 2000, and
A e e e e the many moods of modern Russia, from the country's most visible and
ALL THE independent journalist.

’
KREMLIN'S MEN All the Kremlin's Men is a gripping narrative of an accidental king and a court
out of control. Based on an unprecedented series of interviews with Vladimir
Putin's inner circle, this book presents a radically different view of power and
politics in Russia. The image of Putin as a strongman is dissolved. In its place is
a weary figurehead buffeted- if not controlled- by the men who at once
advise and deceive him. The regional governors and bureaucratic leaders are
immovable objects, far more powerful in their fiefdoms than the president
himself. So are the gatekeepers- those officials who guard the pathways to
power- on whom Putin depends as much as they rely on him.

INSIDE THE COURY OF

VLABIMIR FUTIN The tenuous edifice is filled with all of the intrigue and plotting of a Medici
MIKHAIL ZYGAR court, as enemies of the state are invented and wars begun to justify personal
gains, internal rivalries, or one faction's biased advantage. A bestseller in

Russia, All the Kremlin's Men is a shocking revisionist portrait of the Putin era
and a dazzling reconstruction of the machinations of courtiers running riot.

“I read this book in one night, truly a page-turner. It leaves a profoundly scary impression: [Putin's court is the] real

7 n

‘House of Cards’." — Lev Lurie, writer and historian

Mikhail Zygar is a Russian journalist, writer and filmmaker, and the founding
editor-in-chief of the only Russian independent news TV-channel, Dozhd (2010 -
2015). Under Zygar's leadership, Dozhd provided an alternative to Kremlin-
controlled federal TV channels by focusing on news content and giving a platform
to opposition voices. The channel's coverage of politically sensitive issues, like the
Moscow street protests in 2011 and 2012 as well as the conflict in Ukraine, has
been dramatically different from the official coverage by Russia's national
television stations. Despite immense pressure from the government, the channel
continues to operate and is the most popular Russian-language channel in many of
the former USSR republics.

In 2014, Zygar received an award from the ZEIT-Stiftung Ebelin und GerdBucerius fund for his work to preserve
freedom of speech in Russia. The Committee to Protect Journalists in the United States also awarded him with the
International Press Freedom Award and "Vice" news recently named him "the last journalist in Russia." Previously,
Zygar worked for "Newsweek" Russia and the business daily "Kommersant," where he covered the conflicts in
Palestine, Lebanon, Iraq, Serbia, and Kosovo. He is a fluent English speaker.

For further information please contact Laura Boon on 02 8248 0864 or laura.boon@hachette.com.au.

HACHETTE AUSTRALIA PTY LTD ABN 32 000 884 855
Publicity Level 17/207 Kent Street Sydney NSW 2000. Tel: + 61 (0) 282 480 800. Fax: + 61 (0) 282 480 810. Email: publicity@hachette.com.au

Get the whole story at hachette.com.au You
o
Tube B¢



mailto:publicity@hachette.com.au
http://www.hachette.com.au/
https://www.facebook.com/HachetteAustralia
https://twitter.com/HachetteAus
http://www.pinterest.com/hachetteaus/
http://www.youtube.com/HachetteAustralia
http://instagram.com/hachetteaus
https://plus.google.com/b/107448542790205600298/107448542790205600298
mailto:laura.boon@hachette.com.au

